Obecné
Felčar je někdo, kdo i bez magie postaví v krátkém čase oddíl na nohy. Ano magie to umí rychleji a lépe, ale mágové se vysílí a pak je tu felčar, který postaru (ale efektivně) udělá ve větším množství to, na co už je mág unavený. Při léčení těla je však potřeba zapojit i mozek. Metod k vyléčení je víc a je třeba si rozmyslet, jakou zvolit, jaká bude rychlejší, jaká efektivnější, na co mám materiál. Obzvlášť u lehkých zranění je dobré se zamyslet nad tím, jestli tahat jehlu a nit atd., když postačí ránu ovázat.
Následující postupy nejsou jediné možné, ale tyto jsou používané. Pokud chcete zvolit jiný přístup, obraťte se na ORGa.
Než felčar přistoupí k samotnému léčení je třeba, aby se u hráče/pacienta informoval, jak ke zraněním došlo, co ho zranilo. Pokud to nelze, tak se zeptat ostatních, co byli u toho. Samozřejmě prohlídka dost pomůže (klasická situace “co vidím?”), ale není vždy patrné vše na pouhý pohled, proto je lepší se doptat. Jakmile se začnete věnovat pacientovi/hráči, tak se stopuje čas. To je důležité obzvlášť u agonie. Přinesou-li vám pacienta v poslední minutě, tak máte teoreticky 50s, než se vám dovaří čaj, nebo kafe a seženete si asistenta (viz vytažení z agonie). V posledních vteřinách, když přistoupíte k pacientovi, tak už začínáte pracovat na jeho záchraně a mistr Kápě se od něj odvrací. Ale pokud svou práci přerušíte aniž by byl pacient pod dohledem nebo dozorem někoho, kdo aspoň trochu ví, co má dělat (minimálně dobré RP, kdy vysvětlíte vyděšenému spolubojovníkovi, že má držet ten prst v ráně a nemá se hnout) a si odskočíte na záchod, tak se čas opět spouští.
Ještě je také důležitá rekonvalescence. To je stav po ošetření, kdy tělo regeneruje. To je docela jasné. Je tedy i jasné to, že pokud není dodržena doba rekonvalescence, tak se rány znovu otevřou a pacient je tam, kde byl. Uvedené časy jsou do značné míry orientační. Pokud naznáte, že pacient dostal hodně do řepy, během ošetření se to komplikovalo a… něco… záleží na okolnostech, tak se můžete pohybovat v rozmezí standardního času a +-15min, podle uvážení.
U lehkých zranění doporučujeme vycházet z námi nabídnutých časů, protože by se mělo jednat o zranění, které se dají vyřešit v poli. Všimněte si, že u lehkých zranění je napsána rekonvalescence 0min. Jedná se o to, že je ošetření od felčara kvalitnější, než jen polní obvázání zranění (kdy to trvá 10min než se obvaz může sudnat). Vy u ošetření strávíte taky nějaký čas, takže pokud dodržíte postup, tak po ošetření lehkých zranění může skutečně pacient okamžitě vstát a jít do boje. Ale pokud vynecháte, nějakou položku, tak se z 0min už na nějakou dobu rekonvalescence dostanete. Třeba i na těch 10min.
U těžkých zranění už ale dáváme trochu volnosti. Snažte se nevyblokovat hráče na hodinu, když k tomu není důvod, ale když vám už podruhé potrhá stehy, protože v době rekonvalescence musel mermomocí do boje, tak je pak ta hodina na místě. Samozřejmě záleží i na tom, jestli máte materiál na ošetření nebo ne. Když nemáte výbavu, tak je rekonvalescence na hodinu, jen to švihne.
Je třeba ještě zmínit, že v době rekonvalescence není pacientovi zakázán pohyb jako takový. Jediné, co opravdu nemůže, je bojovat nebo dělat jiné namáhavé činnosti. Pokud ale zjistíte, že máte nějak povážlivé množství vojáků v rekonvalescenci v době, kdy se mají kopat latríny, tak by možná stálo za to si promluvit velícím důstojníkem.
P.S.: Kdyby to náhodou nebylo někomu jasné, tak pro jistotu, abyste byli informovaní… Rekonvalescence se počítá od chvíle, kdy s pacientem skončíte. Samovolné léčení se oproti tomu počítá cca od chvíle, kdy vzniklo zranění. Pár minut sem, nebo tam je už vedlejší. Takže má-li někdo dvě lehká zranění z jednoho boje a rozhodne se, že nebude přidělávat práci druhým, tak se neléčí samovolně dvě hodiny, ale je to pořád ta jedna hodina. Když pak po půl hodině dostane další lehké a opět si to nechá neošetřené, tak mu na to nové zranění nabíhá nová hodina. Snad to zní logicky.
Povinné nástroje pro felčara
-
felčar má vlastní jehlu (ideálně zahnutou)
-
nit
-
bezpolštářkové náplasti tělové barvy (leukoplast)
-
nůžky/nůž
-
obvazy 5ks*
Nepovinné nástroje
-
křesadlo (rozuměj nějaký nerušivý zapalovač, nepovinné, ale hodí se na nažhavení “nože”, viz níže)
-
umělá krev (hlavně se hodí na složitější operace. U lehkých zranění ji vynechte.)
-
svorky, či další specifické nástroje chirurga. (Ale pokud nemáte skill felčar 3, tak to nepoužíváte. Jen asi tušíte k čemu to je.)
*obvazy mohou být natrhané čisté pruhy světlé látky, které jdou opakovaně vyvařit
Léčebné postupy
U jednotlivých postupů je v závorce uvedena minimální úroveň skillu, kterou musí felčar mít, aby mohl potřebný zákrok provést. Tato úroveň vám bude přidělena ORGem.
Bezvědomí (skill Felčar 1)
Je třeba pacientovi dát čichnout z lahvičky s esencí. Probrání okamžité. Pacient má zranění jaké měl před upadnutím do bezvědomí.
Lehká zranění (skill Felčar 1)
Zranění “za lehké” je většinou zranění, které neproniklo hluboko. Bolí, obtěžuje, ve větším množství lehkých zranění už může přivodit stav těžkého zranění, ale samo osobě není ohrožující na životě. Kosti nebývají narušeny a nedochází k masivnímu krvácení. Není tedy nutná složitější operace a dá se vlastně léčit v poli.
Zranění “za lehký” Fyzické
-
varianta 1) Ránu vyčistit. K čištění lze použít alkohol, nebo trocha hřejivého elixíru, pak ránu sešít. Sešití se provádí nalepením dvou pruhů leukoplasti a jejich sešitím dohromady alespoň třemi stehy(jakoby se sešila kůže, kdyžtak org udělá školení) a použít kožní mast na okamžité doléčení. (rekonvalescence 5min)
- bez čištění +5min rekonvalescence
- bez šití +5min rekonvalescence
- bez kožní masti +5min rekonvalescence
Lze vynechat jen dvě položky, jinak se jedná o samovolné léčení (nepoužili jste totiž nic) a pak trvá jedno zranění jednu hodinu.
-
varianta 2) přiložíme “rozžhavený” nůž a ránu spečeme. Po té použijeme kožní mast. Hodí se v polních podmínkách, při větším množství lehkých zranění, protože po tomto vždy zůstane jedno lehké zranění (popálenina*) hojící se hodinu. (Rekonvalescence 5min)
Pozor! Hojivá mast znemožňuje tuto léčebnou variantu.
- bez kožní masti +5min rekonvalescence
*takto získaná popálenina nelze léčit běžným způsobem který je uveden níže.
Zranění “za lehký” Magické
Užívá se obklad vysoké Denul na hruď (jedna dávka) přiložený alespoň 5min.
- bez obkladu vysoké denul +5min rekonvalescence
- bez posilujícího nápoje +5min rekonvalescence
Lze vynechat jen jednu položku, jinak se jedná o samovolné léčení (nepoužili jste totiž nic) a pak trvá jedno zranění jednu hodinu.
Těžká zranění (skill felčar 2)
Zranění “za těžké” je většinou zranění, které jde do hloubky a až na kost, potažmo těsně mine životně důležité orgány, o silném krvácení ani nemluvě. Proto je často potřeba už složitější operace (záleží na postavě, kolik ustojí, jaký je to drsňák). Znecitlivující masti jsou nutné a není i nesmysl přivést pacienta do bezvědomí (vše v zásadě podléhá RP).
Těžké nechcete léčit v poli (neznamená, že nemůžete), komplikace jsou totiž v tu chvíli na místě, prodloužení rekonvalescence rovněž, nehledě na to, že to chvíli trvá a vy jste na ráně. Doslova. Pro ošetření těžkého zranění se vám hodí i někdo k ruce, ale není nutné, aby měl nějaké znalosti. Je to jen podržjehla. Když tam není, nevadí. Pořád je to jen těžké zranění a na to se neumírá (prostě opět RP).
Stav těžkého zranění, po překlopení z lehkých
Pokud pacient dostal tolik lehkých zranění, že se dostal do stavu těžkého zranění, tak je třeba ošetřit jednotlivá lehká adekvátním způsobem a pak, po jejich ošetření, podat posilující nápoj (cca 3-5dcl) (rekonvalescence 30min + podle komplikací, či nedostatku materiálu u léčení jednotlivých lehkých). Například, pokud měl pacient dvě lehká fyzická zranění, která ho dohromady dostala do stavu těžkého zranění (ztráta krve), byla mu ošetřena tato dvě lehká, přičemž u ošetřování druhého zranění došla kožní mast, tak rekonvalescence trvá 30min + 5min.
- bez posilujícího nápoje +10min rekonvalescence
Z níže uvedeného bude jasné, že se snáze ošetřuje stav těžkého zranění způsobeného z jednoho “za těžké” , než stejný stav způsobený z více lehkých.
Zranění “za těžký” Fyzické
-
Varianta 1: Provádí se operace (je vhodné užít asistenta, klidně i neškoleného). Je třeba ránu vyčistit. K čištění lze použít alkohol, nebo trochu hřejivého elixíru. Kolem oblasti (ne v místě rány) použijte hojivou mast otupující bolest. Sešití se provádí nalepením dvou pruhů leukoplasti a jejich sešitím dohromady (jakoby se sešila kůže, kdyžtak org udělá školení). Před sešitím, je nutné nanést tenkou vrstvu masti na srůstání kostí do prostoru v ráně. Ránu pak ovážeme. (rekonvalescence cca 30min)
- bez čištění +10min rekonvalescence
- bez hojivé masti +10min rekonvalescence
- bez masti na srůstání kostí +10min rekonvalescence
- bez obvazu +10min rekonvalescence
Nelze vynechat šití rány. Pak by se jednalo o samovolné léčení a to trvá 5h
-
Varianta 2: V případě nutnosti (polní podmínky) do rány naneseme mast na srůstání kostí. Pak přiložíme “rozžhavený” nůž a ránu spečeme. Po tomto však vždy zůstane jedno lehké zranění (popálenina*) hojící se hodinu. Užijeme kožní mast. Ránu pak ovážeme. (rekonvalescence cca 30min)
Pozor! Není možné užít hojivou mast otupující bolest. Pak by totiž nefungovalo spečení tkáně.
- bez masti na srůstání kostí +10min rekonvalescence
- bez kožní masti +10min rekonvalescence
- bez obvazu +10min rekonvalescence
Nelze vynechat spečení rány. Pak by se jednalo o samovolné léčení a to trvá 5h
*takto získaná popálenina nelze léčit běžným způsobem viz níže.
Zranění “za těžký” Magické
V případě těžkého zranění z čiré magické energie je třeba užít celou porci obkladu vysoké denul rozdelenou na hruď a všechny končetiny a pak nechat pacienta odpočívat a prolívat posilujícím nápojem (cca 0,5l ). (Rekonvalescence 30min)
- bez obkladu vysoké denul +10min rekonvalescence
- bez posilujícího nápoje +10min rekonvalescence
Lze vynechat jen jednu položku, jinak se jedná o samovolné léčení (nepoužili jste totiž nic) a pak trvá jedno zranění 5 hodin.
Popáleniny a omrzliny (skill Felčar 1 a 2)
Popáleniny (i kyselinou) a omrzliny se léčí podobně.
-
Lehké (skill felčar 1) - ránu a její okolí vyčistíme pouze čistou vodou a potřeme hojivou mastí (v případě omrzlin užijeme místo hojivé masti hřejivý elixír).
(Rekonvalescence 5min)
Nelze vynechat žádnou položku. Jinak se jedná o samovolné léčení (nepoužili jste totiž nic) a pak trvá jedno zranění jednu hodinu.
Pozor! Tuto léčbu není možné použít na lehké zranění, které zůstalo po spečení fyzických ran.
-
Těžké (skill felčar 2) - ránu a její okolí vyčistíme vlažnou vodou. Pak je třeba okolí rány ošetřit hojivou mastí (hřejivý elixír) a následně nekrotickou tkáň vyříznout a nakonec sešít. Naneseme kožní mast a po té ránu ovážeme. (Rekonvalescence 30min)
- bez čištění +15min rekonvalescence
- bez hojivé masti/hřejivého elixíru +15min rekonvalescence
- bez kožní masti +15min rekonvalescence
- bez obvazu +15min rekonvalescence
Pozor! Lze vynechat jen dvě položky, jinak se rána převede do TRVALÉHO lehkého zranění (hráč snese o jedno lehké méně) a bude se hojit jako samovolné léčení tedy 5h.
Prodloužení agonie (skill Felčar 2)
Lze použít pouze jednou!
- Varianta 1) Musíte pevně stlačit krvácející cévu přímo v ráně, nebo tlačit na krvácející místo. Tato metoda zajistí pacientovi v agonii 10min času, ale nesmíte samozřejmě povolit, nebo snad odejít od pacienta. (pokud z jakéhokoliv důvodu svou činnost přerušíte, informujte hráče, že mu opět běží agonie. Je to nutné, protože jinak neví, že opět umírá, což je hloupé.)
- Varianta 2) Smrtelnou ránu otevřete a rozpálenou špičkou nože spečete vnitřní zranění. Je to značně nedokonalé, prosakuje to, ale jste schopni takto koupit dalších 10min času. Pokud ale budete později pacienta z agonie vytahovat, tak musíte spečenou tkáň odstranit a použít tenkou vrstvičku hojivé masti.
Vytažení z agonie (skill Felčar 3)
Agonie z fyzického zranění
Je to stav v akutním ohrožení života, kdy přežití visí na vlásku. Podle všeho došlo k masivní ztrátě krve, nebo k rozsáhlým vnitřním krvácením, či poškozením životně důležitých orgánů, nebo jakékoliv kombinaci uvedeného. Operace je nutná a je třeba, aby pacient zůstal v kómatu dokud operace trvá. V případě potřeby pacienta fixovat, aby mohla složitá operace probíhat.
K vytažení z agonie potřebujete k ruce dalšího felčara, alespoň na úrovni 1. Nutné ohledání a prozkoumání těla. Zjištění, kde jsou potenciálně smrtelné rány.
Ránu je třeba očistit stejně jako u fyzického zranění, pak zastavit vnitřní krvácení, užít trochu obkladu vysoké Denul a pak ránu sešít. Poté užít kožní mast a obvaz. Pacient se pak nachází ve stavu bezvědomí, pokud se samovolně neprobral už během operace. V průběhu rekonvalescence dáváme 1l posilujícího nápoje na podporu krvetvorby. (Rekonvalescence 60min)
- bez čištění +20min rekonvalescence
- bez kožní masti +20min rekonvalescence
- bez obkladu vysoké Denul +20min rekonvalescence
- bez obvazu +20min rekonvalescence
- bez posilujícího nápoje +20min rekonvalescence
Nelze vynechat šití. Jinak pacient prostě zemře.
Při vynechání tří položek se pacient sice dostane z agonie, ale zůstane mu TRVALE jedno lehké zranění (hráč snese o jedno lehké méně).
Teď trochu konkrétněji, jak by to mělo vypadat.
V místě fatálního zranění umístíte větší leukoplast k pozdějšímu sešití (u podřezání raději spíše na hrudi, z bezpečnostních důvodů) symbolizující kůži. Asistent čistýma rukama (nebo za pomoci nějakého nástroje), zajistí otevřenou ránu, aby bylo možné operovat uvnitř těla. Dovnitř se umístí menší leukoplast symbolizující vnitřní část zranění a to se sešije, alespoň dvěma stehy. Po zastavení vnitřního krvácení/poškození je třeba nanést trošku obkladu vysoké Denul a pokud došlo k prodloužení agonie tak i tenkou vrstvu hojivé masti. Obkladu vysoké denul nedávat plnou dávku, stačí skutečně malý kousíček, který je pak následně uzavřen sešitím vnější leukoplasti(kůže). Adekvátní dávku obkladu připraví asistent. Během přípravy obkladu zajišťujete za pomoci čistého obvazu osušování místa zranění, aby nebylo zalité “krví”. To samé je dle potřeby samozřejmě činěno v pravidelných intervalech i v celém průběhu operace. Po sešití kůže pak místo okolo ošetříte mastí a pak ovážete čistým obvazem.
Pozor! Pokud k agonii došlo doražením pacienta v bezvědomí (do kterého se dostal na základě většího množství zranění z boje), pak je samozřejmě třeba po vytažení z agonie ošetřit ostatní zranění adekvátním způsobem.
Agonie z magického zranění (způsobené čirou magií)
Je to hlavně věc RP. Najděte pomyslné místo fatálního zranění a alespoň pár (opravdu minimálně dvě) dalších lehčích, které ošetříte dle předchozího návodu. Magie způsobila velké množství krvácivých ran a div, že na stole nemáte jen hromádku kaše. Improvizaci a RP se meze nekladou.
Vytažení z agonie při kouzlení nad mágův limit
Mág se může rozhodnout, že bude kouzlit přes své možnosti. To má bohužel vliv na jeho zdraví a může to skončit i agonií. Pokud je jen ve stavu těžkého magického zranění, nebo v těžkém a bezvědomí, léčí se to jako “těžké magické”.
Pokud ale upadne do agonie, tak s tím nemůžete vy jako felčar dělat nic. Mág-pacient má tak rozsáhlá vnitřní zranění, že mu pomůže jen jiný mág.
Jed (skill Felčar 1)
Relativně jednoduchá příprava. Do 1dcl vody nasypeme jeden flakon tralbu. Takto vzniklý lektvar uvedeme do varu pročež rozpustíme veškerý tralb tak, aby se již dále žádný nerozpouštěl.
Protijed (skill Felčar 2)
Tady už zasahujeme trochu do alchymie, takže na výrobu je třeba zkušenější felčar. Podat protijed už může kdokoliv. Základem pro veškeré protijedy je voda, ve které rozpouštíme karyb (1 flakon) tak dlouho dokud se rozpustí. Neměl by však na dně zůstat žádný prášek, proto je nutné protijedový základ přefiltrovat do úschovné nádoby. Těsně před použitím do Základu vhodného pro jednoho člověka, to jest jeden flakon, vlijeme dávku grisamu.
Od chvíle promísení, protijed ztrácí na účinnosti. Do 5min je již zcela neúčinný. Je ale možné mít základ zvlášť a grisam zvlášť a smíchat je až těsně před použitím.
Zvláštní případy (skill Felčar 3)
Při provozování řemesla můžete narazit na neobvyklé situace a příležitosti a obzvlášť nekonvenční a vynalézaví felčaři mohou přicházet s novými možnostmi, jak zachránit jindy beznadějně ztracený život, či zdraví. Vyjmutí šípů z těla tak, aby to pacient přežil, se také nevymyslelo samo. Ať už se rozhodnete pro cokoliv, vždy se pečlivě zamyslete nad tím, čeho chcete docílit a co je k tomu třeba. Spojte své znalosti se svou fantazií a využijte veškeré dostupné prostředky k dosažení svého cíle. Nedělejte pod tlakem svým, či cizím a rozhodně se nenechte odradit neúspěchem.
Když vás něco napadne, přijďte za ORGem.
Uvedení do bezvědomí
S touto neotřelou metodou přišel polní felčar Kopíst.
Pokud je vyvíjen soustavný asi půlminutový tlak na bod uprostřed čela, zároveň s tím tlak na bod vzadu na krku v úrovni spodní strany uší, a k tomu ještě tlak na bod asi palec pod pravým zápěstím, nastupuje u pacienta stav podobný bezvědomí, trvající cca 30min. U odolnějších pacientů k tomu užíval po dobu presury i dýchání pacienta do koženého vaku. Neustálé vdechování vzduchu, který už jednou měl pacient v plicích dokázalo spolu s tlakem na dané body uspat i toho nejodolnějšího pacienta. Jen bylo nutné po uspání kožený vak opět sejmout, jinak se pacient z nepochopitelných důvodů ve většině případů už neprobudil.
Operace vnitřních orgánů, či složité zákroky na končetinách
Vždy kontaktuj ORGa!